De Vereniging

Wandelsportvereniging WIEGO (Wandelen Is Een Gezonde Ontspanning) is opgericht op 6 oktober 1965. De huidige naam heeft de vereniging pas sinds eind 1988. Momenteel telt de vereniging ruim tweehonderd leden. Die leden wandelen zowel individueel als in groepsverband, omdat sommigen graag alleen lopen, terwijl het voor anderen een sociaal gebeuren is.

Wandelen is een relatief veilige sport, en mocht er toch iets gebeuren, dan zijn de leden van WIEGO en deelnemers aan wandeltochten van WIEGO tijdens het lopen verzekerd voor lichamelijk letsel. De laatste jaren blijkt overigens steeds meer hoe gezond wandelen is voor het lichaam.

Door leden kan het gehele jaar door worden deelgenomen aan wandeltochten in de omgeving van Breda en elders in het land. WIEGO verzorgt hiervoor de inschrijving en regelt het (bus-)vervoer.

In het kader van de Recreatieve Afdeling kunnen leden en ook niet leden elke maandagochtend, elke donderdagmiddag (uitgezonderd feestdagen) een wandeling van ongeveer 10 kilometer maken. Ook kan er elke maandagochtend en woensdagochtend (uitgezonderd feestdagen) een wandeling van ongeveer 5 kilometer worden gemaakt. Verder kan er elke woensdagochtend (uitgezonderd feestdagen) een wandeling van ongeveer 3 kilometer worden gemaakt.
Er zijn vijf locaties (Ginneken, IJpelaar, Haagse Beemden en twee in Heuvel) waar men kan starten.

Ook organiseert WIEGO jaarlijks diverse wandeltochten variërend van 5 tot 40 km. Bekende tochten zijn: de MARKDAL-wandeltocht in september, de OLIEBOLLEN-wandeltocht in januari, de WINTERserie-tochten in december, januari, februari en maart,  de SNERT-wandeltocht in februari,  de BOSSEN-wandeltocht in juni, de WEST-BRABANTSE LOOPDAG (in samenwerking met A.V. “Sprint”) in oktober en de AVONDVIERDAAGSE in de Bredase wijk Ginneken (samen met twee andere Bredase wandelsport-organisaties).

In het maandelijks verenigingsblad “Koerier” worden de tochten in en rond Breda en elders in het land vermeld. Bovendien krijgen de leden jaarlijks gratis het landelijk wandelprogramma, waarin alle wandeltochten die in Nederland worden gehouden staan vernoemd.

WIEGO is als vereniging aangesloten bij de regio Brabant/Zeeland van de Koninklijk Wandel Bond Nederland (KWBN), de Nederlandse Federatie voor Volkssport van het Internationaal Verbond voor Volkssport (NFV/IVV), de Nederlands Christelijke Sport Unie (NCSU) en het Verenigingen Overleg Ginneken (VOG).