2016-09-04 – Wereldhaventocht

Wereldhaventocht – 4 september 2016

Deze tocht staat bij mij al een paar jaar op het programma. Maar iedere keer kwam er weer iets tussen, waaronder bijvoorbeeld het bloemencorso in Zundert. Nu moest het er toch maar eens van komen. Ik had met Hans Zijlmans afgesproken om dit jaar eens de Wereldhaventocht in Rotterdam te gaan lopen. Ik ben naar station Breda Prinsenbeek gereden met de auto en ben vanuit daar met Hans meegereden. Eenmaal aangekomen hebben we de auto geparkeerd en hebben ons ingeschreven bij het clubhuis van wsv BoTu Rotterdam. Bij inschrijving kregen we een routebeschrijving en een boekje met de bezienswaardigheden die we op de route tegenkwamen. Ook lagen er plattegronden van de activiteiten rondom de wereldhavendagen.

Eerst liepen we via de Schiedamseweg naar Coolhaven. Mijn zwager woont ook in deze buurt en we kwamen bij hem langs, maar niet door zijn straat. Daarna kwamen we langs het Erasmus ziekenhuis, het museumpark met o.a. Natuurmuseum en de Kunsthal. Vervolgens liepen we naar het Maritiem museum. Bij het museum stonden allerlei kranen en ander attributen opgesteld. Daar liepen we over een pontonbrug richting de Kubuswoningen. Eén van deze woningen kun je ook bezichtigen. Dat hebben we nu niet gedaan, maar vorig jaar ben ik er wel eens geweest. Daarna kwamen we langs stadion Woudestein, het voetbalstadion van Excelsior. Net voor de rust gingen we even splitsen voor een kleine lus van 2 km. Hans had zich ingeschreven voor de 27 km en ik wilde nog niet zover lopen en had gekozen voor de 22 km. Ik ben naar de rust van de roeivereniging Nautilus gelopen. Daar heb ik weer op Hans gewacht en intussen even iets genuttigd. Ik kwam er ook nog een mevrouw tegen die regelmatig bij onze tochten komt lopen en zij liep nu een thuiswedstrijd.

Na de rust zijn we weer samen verder gegaan richting de Willemsbrug. Je liep langs het water. Eerst onder de brug door en daarna liepen we erover. Daarna ging de route verder aan de andere kant van het water richting de Erasmusbrug. Op een gegeven moment hoorden we een helikopter. Deze vloog aan de andere kant van de Erasmusbrug voor demonstraties. Net voor de Erasmusbrug was de volgende splitsing van de 27 en de 22 km. Daar ben ik weer alleen verder gelopen naar de Erasmusbrug. Daar was het wel druk. Je kon maar aan één kant de brug overlopen. Aan de andere kant kwam je uit bij de kade van de Spido rondvaartboten. Daar was ik wel even de pijlen kwijt. Ik had even gevraagd en zat toch wel op het goede spoor. Vervolgens liep je een heel eind langs de kades richting Euromast. Overal stonden standjes met informatie over alles wat met de haven te maken heeft en uiteraard de nodige eet- en drinkkramen. Ik ben daar even op een bankje gaan zitten om mijn brood op te eten en mensen te kijken. Daar was het namelijk wel heel druk. Ik hoorde opeens een toeter. Dit bleek een heel groot P&O cruiseschip te zijn. Dit schip vaart speciaal voor de Wereldhavendagen naar de Erasmusbrug en gaat daar keren. Een heel spektakel om te zien en wat een gigantisch groot schip was dat.

Ook kon je andere schepen bekijken en sommigen kon je ook van binnen bekijken. Ik ben op een groot baggerschip van het bedrijf Van Oord gegaan. De rij was niet zo lang en het liep ook goed door. Iedere  keer werden er weer een aantal mensen naar boven gestuurd. Via de ene kant van het schip ging je met trappen naar boven. Eenmaal bovenop het dek had je een mooi uitzicht over de haven en de activiteiten. Door de stuurhut moest je verder en via de andere kant van het schip moest je weer naar beneden. Mooi om dit eens mee te maken. Bij het marineschip die ernaast stond, was het een stuk drukker. Ondertussen was ik de pijlen weer kwijt en ik kwam ter hoogte van de Euromast 3 Belgische wandelaars tegen die mij aanspraken. Zij waren ook de weg kwijt. De pijlen stonden wel op de kade, maar door de festiviteiten lopen er zoveel mensen, dat je de pijlen niet meer kunt zien. Ik heb een parkeerwacht aangesproken en hij stuurde me weer verder. Ik liep wel de goede kant op en moest over de Parkhavensluis over. Daarna waren de pijlen weer duidelijk te volgen en ging de route weer verder langs verschillende kades en loodsen. Na de Schiehavenkade liepen we via de Westzeedijk naar Delfshaven. Dit is een historisch gedeelte van de stad Rotterdam.  Aan het einde van Delfshaven liep ik nog langs een beeld van Piet Heyn. Nog een stukje over de Westzeedijk en dan via een fabriekspand van Diepeveen ging de route verder naar het Dakpark. Dit park een groot gedeelte doorgelopen en daarna was ik om half 4 weer bij het startbureau.

Ik heb nog een tijd gesproken met een man van de organisatie. Hans kwam rond half 5 binnen en hij heeft nog even wat gedronken. Rond een uur of 5 reden we weer terug naar Prinsenbeek. Hans heeft me weer bij de auto afgezet en daarna ben ik weer terug naar Etten-Leur gereden met mijn eigen auto. Het was een heel leuke dag. Ik denk dat dit voor mij wel één van de mooiste tochten is geweest die ik ooit heb gelopen. Ik had ook veel foto’s gemaakt. Het is echt een aanrader. Alleen valt deze tocht (twee dagen) altijd samen met de Airbornetocht op zaterdag. Daar hadden we gisteren ook met de vereniging gelopen. Dit moet ook zo blijven, omdat de Airborne ook een gewilde tocht is. Maar voor de zondag is het echt de moeite waard om deze tocht op eigen gelegenheid te lopen. Het parkeren is op zondag ook gratis, maar dan moet je wel op tijd komen.

Groeten van Carla Spierings