2011-08-06 Duin en Strandtocht in Vlissingen

Duin en Strandtocht in Vlissingen

Op zaterdag 6 augustus 2011 ging WIEGO met de bus naar Vlissingen om daar met 74 wandelaars, deel te nemen aan de Duin en Strandtocht.

Na het vertrek vanaf de Kanovijver, werd de parkeerplaats bij de kanovijver overgestoken en ging het linksaf over een fietspad en bij het eerste pad rechtsaf en na de tennisbaan weer linksaf. Over een asfaltweg ging het naar een hoge trap die naar boven op de duinen ging. Boven aangekomen ging het rechtsaf verder over de duinen. En nu gingen de wandelaars trap op en af. En als ze dachten boven te zijn, dan kwam er nog een trap en konden ze nog verder klimmen.

Het uitzicht over de zee en de duinen was zeer mooi en gezien de zwaarte van de tocht was dat wel nodig. Na het passeren van het voormalige pompstation “DELTAN” ging het linksaf over een bospad. Men dacht van het trap klimmen af te zijn, maar aangekomen bij een tegelpad ging het linksaf en omhoog over de nieuwe trap met 124 treden. Dat werd een zeer zware klim en boven aangekomen, moesten er – op 42 meter boven NAP – velen even bijkomen, want er stond weer een klim te wachten over een verhard pad en dan was men 50 meter boven NAP en dat was dan geloof ik ook het hoogste duin.

Bij aankomst op een tegelpad liepen de 20 en 30 km verder richting Zoutelande en de 15 km moest een steile houten trap af (met treden van 28 cm.) waarvan het moeilijk was om de treden van elkaar te onderscheiden. Aangekomen op het strand ging het nu terug naar Vlissingen. Er was een rust bij strandtent “De Zeester” en hier moest men een stukje een houten trap op. Maar nu waren de treden 42 cm. breed wat makkelijker was op te lopen.

Na de rust ging het weer verder over het strand. Het was prachtig wandelweer, maar de stranden lagen er verlaten bij. Het strand was nu goed om te lopen, want er lagen planken op het strand langs de strandhuisjes en daar kon men goed op vooruitkomen. Maar er waren ook nog stukken, waar men door het losse zand moest. Ook vielen er enkele druppels. Maar in tegenstelling tot vorig jaar bleef het bij enkele druppels en kwam men droog terug. Dit jaar waren er velen die voor de eerste keer deze tocht maakten en ze vonden het allemaal een zeer mooie tocht.