2015-03-28 30 van Zandvoort

30 VAN ZANDVOORT

Al een paar jaar dacht ik daar wil ik ook een keer heen gaan. Maar de afstand weerhield me hiervan. Dit jaar gewoon ingeschreven. Eerst op de afstand van 18 km. om hem samen met Martha te lopen. Toen alles rond was bleek in de agenda dat haar zus dan net bij ons logeerde. Na een telefoontje bleek dat aan de start ik de opgestuurde kaarten om kon ruilen voor de 30 km. Wel tegen betaling van 2 euro. Carla ging met een kennis ook naar Zandvoort. Op 28 maart afgesproken om de trein van 6.27 uur uit Prinsenbeek te nemen. Via overstappen in Dordrecht, Leiden en Haarlem, waar de trein helemaal vol liep met wandelaars, naar Zandvoort. Daar liepen al die mensen af op een paar paaltjes om uit te checken. Dat was om 8.30 uur. Toen in optocht naar het 900 meter verder gelegen autoracecircuit. De start daar in een grote tent waar via dranghekken de 18 en de 30 km. gescheiden werden. Daar kregen we een sleutelkoord van het Haarlems Dagblad waaraan de stempelkaart bevestigd kon worden met gelijk daarop het startstempel.

Om 9 uur ging ik op weg rechtstreeks naar het strand. De eerste 9 km. op de vloedlijn waar het prima lopen was op het harde zand. De 1e controle op 2,9 km. bij een strandtent op ”Bloemendaal aan Zee” waar we een hazelnootenergiereep kregen. De 2e controle op 8,2 km. bij een strandtent op ”IJmuiderslag“ daar gelijk maar koffie genomen, als was 2,50 euro voor een kartonnen bekertje wel wat prijzig. Nog steeds droog, maar toen moest de poncho aan. Daar werden ook flesjes water uitgedeeld maar gezien de temperatuur hadden die niet zo veel aftrek. Toen van het strand af en een paar kilometer. over een fietspad in de duinen en aan de rand van IJmuiden. Daar was een ingang naar het natuurgebied “Nationaal -Park  Zuid-Kennemerland“. WIEGO-leden die mee geweest zijn met de Muggentocht in Haarlem kennen dit gebied ook. Daar heel wat kilometers gemaakt.
De 3e stempelpost bij een groot wat kasteelachtig aandoende bebouwing op 16,2 km. Landgoed “Duin en Kruidberg” met een cakeje voor de deelnemers. Met mooi weer een prima plekje, maar nu wilde iedereen binnen zitten of onder zo’n grote buitenparaplu. Met een soepje hier wat gegeten. Verder naar de 4e stempelpost bij openluchttheater ”Caprera“ op 20,5 km. Het “Kopje van Bloemendaal“ met gratis Sultana en een pakje vruchtensap. Onderweg nog slot “Brederode“ en de terreinen van de Hockeyclub Bloemendaal, een uitspanning waar we tijdens de Muggentocht even zaten. En natuurlijk de grote villa’s die je daar ziet staan in de duinen. Door het “Middenduin“ naar Overveen de 5e stempelpost op 23,5 km met het uitdelen van een mandarijntje. Via “Kraantje Lek“ door de duinen met een stuk langs de spoorbaan kwamen we bij de grens van Zandvoort. Daar deelde een sponsor vanwege het eerste lustrum een  muffin met chocoladelaagje uit. Zo kwamen bij het eindpunt van de wandeling.

De ontvangst in de Haltestraat was groots opgezet, een winkelstraat met terrasjes, muziek, namens het gemeentebestuur een roos, een finishpoort  met tijdsaanduiding (voor de hardloopwedstrijd de volgende dag), en vriendelijke mensen die je een mooie medaille omhingen. Als het mooi weer was geweest zeker de moeite waard om even langer te blijven en een pilsje op een terras te nemen, maar nu koos ik er voor om gelijk het station op te zoeken. O ja, bij een speciale tent kon je een sticker ophalen voor het wandelboekje, maar je moest het boekje laten zien. Toen ik zei dat ik een wandelschrift thuis had, kreeg ik haast geen sticker mee (5 vierkante cm.). Heb ik in 10 jaar wandelen nog niet mee gemaakt, al wil je er 2 hebben doet men niet zo moeilijk. Om 10 minuten over half vier ging de trein. Via Haarlem de intercity naar Dordrecht, waar ik 20 minuten moest wachten op de trein naar Prinsenbeek. Om 6 uur was ik weer thuis in Etten-Leur. Totaal aantal deelnemers: 5958. Met mooi weer zeker een tocht die het waard is om nog eens te lopen.