2015-06-17_20 Plus Wandelvierdaagse Alkmaar

Wandelvierdaagse Alkmaar

Eindelijk was het dan zover. Iets waar ik al een lange tijd naar uitgekeken had. Meedoen aan een vierdaagse. Mijn keuze was gevallen op de Plus Wandelvierdaagse in Alkmaar en de afstand die ik ging lopen, was 4 x 25 km. Op dinsdag 16 juni ben ik met de trein vertrokken naar Alkmaar. Rond half 3 was ik daar aangekomen en heb eerst mijn slaapplaats opgezocht. Ik sliep in het Kings Inn Hostel midden in het centrum. Na het inchecken heb ik Alkmaar verkend en al veel foto’s gemaakt. Mooie stad met veel bruggen, smalle straatjes en verschillende eigen winkels. Na het eten ben ik naar het Waagplein gelopen. Daar kon ik mijn startkaart voor de eerste dag en de registratiechip ophalen. Ik kwam daar meteen al bekende wandelaars van WIEGO tegen (Rien de Deugd, Wil Vrolijk en Piet, onze vaste chauffeur). Vervolgens ben ik even naar het station gelopen. Even kijken waar ik moest zijn voor de pendelbus. Iedere dag bracht de pendelbus je weer naar een andere startlocatie. Alleen de tweede dag moesten we met de trein van Alkmaar naar Alkmaar-Noord.

Woensdag 17 juni. De eerste dag is de strandroute. Vanmorgen eerst ontbeten en daarna meteen naar het station gelopen voor de pendelbus. Om 5 over 8 ben ik gestart. Het eerste deel liepen we langs weilanden met typische Noord-Hollandse stolpboerderijen. De eerste rust was bij hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee. In dit hotel verbleven heel veel wandelaars van deze vierdaagse. We liepen dwars door het hotel. Daarna ging de route verder over het strand. Van Egmond aan Zee naar Bergen aan Zee, een afstand van 4,5 km. Daarna liepen we verder naar Bergen. Daar was de rust bij een ruïnekerk. Vervolgens door het Bergse Bos weer terug naar Alkmaar. Om kwart voor 2 was ik weer terug bij Sportpaleis Alkmaar. Er stond een lange rij bij de pendelbussen, maar lang wachten was niet nodig. Er reden best veel bussen. ’s Avonds bij een pannenkoekenrestaurant gegeten. Daarna weer teruggegaan naar mijn hostel. Het was een leuke wandeldag met mooi weer.

Donderdag 18 juni. De start was vandaag bij een sporthal in Alkmaar-Noord. We hebben de trein naar Alkmaar-Noord genomen. Het was maar een klein ritje van 3 minuten. Ik ben meteen om 8 uur gestart. De route ging eerst naar Oudorp langs de molens. In de sloten hoorde je steeds weer de kikkers. Ik ben toch maar eens gaan kijken en zag ze zwemmen. Ik heb nog geprobeerd om een kikker op de foto te krijgen. Dat is ook gelukt. De eerste rust was in het dorpje Oterleek. Daar heb ik koffie besteld met een lekker stuk eigengemaakte appeltaart. Heerlijk. Daarna ging de route verder naar Heerhugowaard. Eerst liep je door een woonwijk en daarna door het Park van Luna. Een grote vijver met allerlei nieuwbouwhuizen. Als je de weg overstak, kwam je langs het strand van Luna, een mooie recreatiegebied waar je kunt zwemmen. Daarna liep je over een dijk naar Broek op Langedijk. Daar kon je kiezen uit twee rustposten. Het museum de Broekerveiling of bij een school. Natuurlijk had ik gekozen voor de Broekerveiling. Ik was daar nog nooit geweest. Je liep door het veilinggebouw. Bij het restaurant trad nog een shantykoor op. Daar was het heel gezellig. Na deze rust liep ik via Sint Pancras naar de Hortus in Alkmaar. Een mooi ingerichte tuin. Vervolgens weer terug naar de startlocatie. Eenmaal terug in Alkmaar was ik wat slap geworden. Waarschijnlijk te weinig gegeten. Dat heb ik weer goed gemaakt met een lekker bord pasta met bolognesesaus bij de Italiaan.

Vrijdag 19 juni. Vanmorgen met de pendelbus naar het Afas-stadion gereden, het voetbalstation van AZ. Daar was de start vandaag. Het eerste gedeelte ging over het industrieterrein en daarna over een graspad in de richting van Akersloot. Het begon helaas te regenen. Toch nog de poncho moeten gebruiken. De stempelpost was in Akersloot. Bij iedere stempelpost deelden ze wel iets lekkers uit in de vorm van water, fruit of koek. Dat was goed voor elkaar. Langs een groot meer ging de route verder naar Limmen. Van Limmen liep je naar Heiloo. De route ging door een bedevaartsoord, Onze Lieve Vrouw ter Nood. Ik heb daar even soep gegeten. Zo ging je weer verder naar Heiloo. Bij winkelcentrum Loo was de stempelpost. Bij deze post kwamen alle afstanden bij elkaar. Het was er erg gezellig met een zanger om sfeer te maken. Helaas begon het hier ook weer te regenen. Iedereen ging schuilen in het winkelcentrum. Na een korte bui ging ik weer terug naar Alkmaar. Mijn rechter been begon wel zwaar aan te voelen, maar ik ging door. Het was nog 5 km vanaf Heiloo naar het stadion. Om 14.20 uur was ik weer terug bij de finish. De nieuwe startkaart voorde volgende dag moest ik ophalen op de tweede verdieping. Je liep daar zo via de Kees Kist-lounge het stadion in. Daar ben ik op een VIP-stoel gaan zitten. Die stoel zat wel erg lekker. Je kon mooi op het veld kijken en de wandelaars zien binnenkomen. Daarna weer terug gegaan naar het hostel. Toen ik ’s avonds uit het restaurant kwam, had ik wel moeite met lopen. Ik ben verder maar rustig in het hostel gebleven.

Zaterdag 20 juni. Alweer de laatste dag. Voordat ik kon vertrekken, moest ik de koffer ingepakt hebben en mij uitchecken. De koffer kon ik daar wel achterlaten en na afloop weer ophalen. Nu bracht de pendelbus ons naar sportpark Oosterhout. Meteen na de start begon ik last van mijn rechterbeen te krijgen. Hoe kom ik hier ooit 25 km mee door? Waarschijnlijk overbelast door het vele lopen. Iedere stoeprand en viaduct voelde ik in het begin. Maar ik wilde door en de finish halen. Het eerste deel van de route ging door de woonwijken van Alkmaar-Noord. Vervolgens gingen we een natuurgebied in. Het gebied heet Geestmerambacht, een mooie gebied met veel water, groen, maar ook recreatiemogelijkheden. Daarna liep ik naar Koedijk. De straten waar we door liepen, waren mooi versierd en de bewoners deelden allerlei lekkers uit. Daarna kwamen we langs een molen. Daar kon je even rondkijken. Er was ook een winkeltje bij. Vervolgens moesten we over de Koedijkervlotbrug. Net toen ik de brug over wilde, gingen de slagbomen dicht en kwam er een partyboot aan. Wel leuk om te kijken hoe de brug open en dicht gaat. Na deze brug was onze laatste rust. Vervolgens de route naar het centrum van Alkmaar. Ik had gelukkig minder last van mijn been. Eerst gingen we over de stadswal op weg naar de grote kerk van Alkmaar. We liepen dwars door de kerk. Daarna liepen we over de rode loper van de winkelstraat naar het Waagplein. Daar was de finish. Eerst wilde ik graag door dragers van de kaasmarkt over de finish gedragen worden. Maar daar stond een rij. Ik heb gekozen om toch maar lopend de finish te bereiken. Mijn man en dochter en Dinie van Dongen stonden mij op te wachten. Ik vond dit een erg leuke belevenis. Zij zijn toch maar speciaal naar Alkmaar gekomen met de trein. Na de ontvangst van bloemen heb ik mijn medaille opgehaald, mijn wandelboekje laten stempelen en de registratiechip ingeleverd. Daarna hebben we het terras opgezocht. Daarna zijn we naar mijn hostel gelopen om mijn koffer op te halen en vervolgens weer naar het station om de trein naar Breda te nemen. Ik heb het een erg leuke week gevonden in Alkmaar.

Ik heb de vierdaagse netjes uitgelopen. Het is wel bij elkaar 100 km. Ik was wel blij dat ik het gehaald had. De organisatie zat goed in elkaar. Alles was goed gepijld en je kreeg geen routebeschrijving. Dat had je ook niet nodig. Mochten er mensen enthousiast zijn geworden, volgend jaar is er weer een nieuwe editie. Dan is het een jubileum. De Plus wandelvierdaagse bestaat dan 10 jaar.