2017-05-13 Zuiderzeetocht

ZUIDERZEETOCHT TE VOLENDAM

Op verzoek van een aantal leden was de Zuiderzeetocht te Volendam door WIEGO op het programma gezet. Vanwege de reistijd was het vertrek een half uur eerder dan normaal. Er zaten 58 deelnemers in de bus. Doordat in Volendam door een wijk gereden moest worden waarbij ook nog eens een kruispunt was opgebroken, konden de eerste WIEGO-lopers pas na half elf van start. De deelnemers op de 25 km-afstand konden kiezen uit de landroute of de route naar Marken en met de boot naar Volendam. Uiteraard werd gekozen voor de boottocht.

Nadat we eerst een stuk door Volendam hadden gelopen kwamen we in Edam langs een molen en staken we twee bruggen over. Wij moesten de route 25B (naar de boot op Marken) hebben, maar die B stond al een paar keer niet op de pijlen. We bleken inderdaad verkeerd gelopen te zijn en we waren bij lange na niet de enigen. Omdat één van ons abusievelijk de route van de 40 km (boot) had meegenomen, kwamen wij er achter dat we ca. 500 meter terug moesten lopen. Dit gold echter alleen voor 5 van de 8 leden op deze afstand. Drie leden waren al te ver op de landroute. Bij de splitsing bleek geen pijl 25B te vinden. Een eindje verderop kwamen we op het juiste pad, maar hier stond alleen een pijl van de 10 en 15 km. Wij liepen ca. 50 meter door en vroegen aan mensen naar het Volendammerpad. Dat bleek bij de pijlen te zijn. Verderop zijn wij toen dat pad ingeslagen. Het pad ging langs het riviertje de IJe en we moesten richting de ijsbaan. We liepen in ieder geval weer goed en verderop stond 25B ook weer op de pijlen.

Via het Burgemeester Boelenspark wandelden we naar de beroemde dijk, het toeristische hart van Volendam. Het was er nu nog vrij rustig, maar toch liepen er al wat Aziaten rond. Vervolgens ging de route langs de jachthaven en bij het strand staken we de dijk over. We hadden nu uitzicht op de Kathammer molen waar wat toeristen ons passeerden. Wij liepen ook langs de molen en inmiddels was het  gestopt met regenen. Verder liepen we langs het van der Valkhotel bij Katwoude dat we hadden geien op weg met de bus naar Volendam. Bij de Zedde gingen we de polder in. Na een stukje harde weg volgde de route de Purmerringvaart via een graspad. We moesten twee keer over een hoge overstap klimmen. Bij de tweede overstap stonden een paar schapen ons vreemd aan te staren. De weg werd weer verhard en nadat we via een ophaalbrug over de Trekvaart waren gegaan volgden we de N247 langs de Purmer Ee naar Monnickendam. Daar waren verschillende horecagelegenheden en wij zijn bij restaurant Beuqz gaan zitten.

Nadat we onze consumpties hadden genuttigd en even bij het naastgelegen VVV hadden gekeken, liepen we weer verder. Na Monnickendam gingen we de dijk op langs de Gouwzee, richting Marken. Eerst via een smal voetpad met klinkers en later over een verhard fietspad.. Na gemaal De Poel zagen we een donkere lucht opdoemen maar gelukkig trok de bui over de Gouwzee en hadden wij er net geen last van. Waar we wel last van hadden waren wolken muggen. Ik wilde mijn brood op eten onder het lopen, maar heb daar maar even mee gewacht om te voorkomen dat ik muggen als beleg kreeg. Op Marken zat een pijl om een paal in een tuin geplakt, maar de routebeschrijving was gelukkig redelijk duidelijk, zodat we de weg naar de haven vonden. Omdat de boot net binnen was gekomen zochten we meteen een plek ik in de hut op het bovendek, Aan boord hebben we ook een consumptie genomen en hadden we ruim een half uur de tijd om bij te komen.

In de haven van Volendam zijn we aan de laatste etappe van 2½ km begonnen. Langs de Vincentiuskerk wandelden we naar het Noordeinde, waar we uitzicht hadden over het Markermeer. In een tuin kwam ik een bordje “Paleis Noordeinde” tegen, maar dit paleis was toch van een iets kleiner formaat dan het gelijknamige paleis in Den Haag. Tegen kwart voor vijf waren we aan de finish. Iedereen was al binnen op 3 leden na. Die hadden de boot na ons moeten nemen. Maar uiteindelijk zat iedereen weer met een tevreden gevoel in de bus om de reis terug naar Breda maken.